AutoCAD -notatki z wykładu GZK

narzędzie tworzenia dokumentacji technicznej i wspomaganie projektowania.

Cechy

Wersje:

Pliki:


Rysunki

- tworzone są przy pomocy elementarnych poleceń rysowania: punktu, linii, łuku itd.

Rysunek składa się z tzw. obiektów ( elementów rysunkowych )

np.

Współrzędne:

tzw. "jednostki rysunkowe" - umowne

Warstwy:

(Layer) analogia do nakładanych folii

Skala edycji:

max:min => 1: 1015


Menu główne

Main Menu
0. Exit AutoCad             wyjście
1. Begin New drawing        nowy rys.
2. Edit an Existing drawing edycja rys.
3. Plot a drawing           plotowanie
4. Printer Plot a drawing   drukowanie
5. Configure AutoCAD        konfigurowanie
6. File Utilities           operacje na plikach
7. Compile shape/font       kompilacja ...
8. Convert old drawing      konwersja

Ad.6 DIR, DEL, REN, COPY

Ad.7 *.SHP , *.SHX (kroje czcionek)<>/p

Ad.8 Konwersja starych rysunków (z dawniejszych wersji AutoCada)

Nazwa rysunku

ciąg literowo-cyfrowy równoważny części głównej nazwy pliku do jakiego nastąpi zapis rysunku - np. rysunek SCHEMAT zapisywany jest w pliku SCHEMAT.DWG


Ekran graficzny


Styl pracy

Komendy - ok.130 (np. LINE, ARC, ZOOM, ...)

Powrót do menu głównego

END - wyjście z trybu graficznego i zapis rys. do pliku .DWG

ENDSV - j.w. + zachowanie obrazu wektorowego rysunku

QUIT - wyjście bez nagrywania (program żąda potwierdzenia)


Klawisze specjalne

Pomoc - komenda HELP lub xxx/?

Przerwanie wykonywania czynności - CTRL+C (^C)


Sposoby podawania współrzędnych

np dla komendy: LINE (ENTER)

From point: .......
To point: .........

(2xENTER lub ^C kończy rysowanie linii)


Sposoby wyboru obiektów rysunkowych

np dla komend ERASE, MOVE, COPY,...

Select object (kursor przybiera postać okienka celowniczego)

Można podawać jako skróty pogrubione litery.


Rysunek prototypowy

ACAD.DWG - niezależnie od nazwy nowego rysunku początkiem będzie rys. ACAD.DWG (o ile nie zmieniono konfiguracji)

Ustalanie parametrów początkowych.

LIMITS - ustala granice rysunku

Komenda nie zmienia zawartości ekranu !

AXIS - skalowanie osi XY

ON/OFF/Snap/Aspect <0.0000>:

BLIPMODE - wł/wył wyświetlania znaczników pomocniczych

ON/OFF

UNITS – definiowanie sposobu przedstawienia jednostek

jednostki liniowe
1.  Scientific            1.55+1.0
2.  Decimal               15.50
3.  Engineening           1-3.50		15,5 jedn. rys.
4.  Architectural         1-3 ½
5.  Fractional units      15 ½

ilość cyfr po przecinku
Number of digits to right of decimal point (0 to 8)<4>
Reprezentacja miary kątów

5 rodzajów - zalecany: Decimal


ilość miejsc po przecinku w mierze kąta

kierunek wzrostu kąta
Do you want angles measured clockwise <N>:

N -przeciwnie do ruchu wskazówek zegara

Y- zgodnie z ruchem wskazówek zegara


LAYER – operacje na warstwach

nazwa warstwy ® 31 max.. (litery, cyfry, $, -, _ )


SAVE – zapis rysunku na dysk (bez wyjścia) z podaniem nazwy.

INNE OPERACJE POMOCNICZE

APERTURE – wielkość okienka celowniczego (w pixelach 1..50)

COLOR – zmiana koloru bieżącego bez zmiany kolorów już narysowanych obiektów

LINETYPE – zmiana bieżącego typu linii wg zasad jw.

?/ CREATE/LOAD/SET :

GRID - wyświetlanie siatki pomocniczej w postaci kropek w ustalonych odstępach

Grid spacing (xxx) or ON/OFF/SNAP/ASPECT<10>

SNAP - ustalenie wielkości skoku kursora (obsługa jw.)

ORTHO - wł/wył. trybu ortogonalności tzn. możliwości rysowania wyłącznie linii pionowych i poziomych, równoległych do osi OXY

OSNAP - b. użyteczny tryb pracy włączany poprzez opcję (****) menu ekranowego lub środkowym przyciskiem myszy; pozwala na precyzyjne umieszczanie kursora graficznego w punktach charakterystycznych:

wybór : 3 pierwsze litery lub mysz; po wyborze wskazanie obiektu okienkiem celowniczym

ZOOM - powiększanie rysunku (8 opcji)

Tworzenie obiektów rysunkowych (cd.)

CIRCLE –okrąg

ARC – łuk

kąt w jednostkach zgodnych z przyjętymi w UNITS (not clockwise)

TRACE – ścieżka - linie o określonej szerokości wypełnione lub nie w zalezności od stanu ustalonego komendą FILL

FILL (On/Off) – określenie wypełnienia obiektów rysowanych komendami TRACE, DONUT, PLINE, SOLID

PLINE – wielolinia - połączenie ARC, LINE, TRACE

From point:...

Arc/Close/Halfwidth/Length/Width/Undo<Endpoint of line>

TEXT, DTEXT, QTEXT, STYLE - tekst na rysunkach

STYLE – możliwość zdefiniowania stylu czcionki (zbiór dyskowy z krojem, wysokość, współczynnik szerokości, pochylenie (...))

HATCH – kreskowanie wg wybranego wzorca i wskazanych obiektów ograniczających.

DONUT – rysowanie pierścienia wg podanych średnic: wewnętrznej, zewnętrznej i środka.

POLYGON – wielokąt.


Edycja obiektów

DRAGMODE – animacja rysowanego lub edytowanego obiektu. (On/Off/Auto)

ERASE - usuwanie całych obiektów (możliwa selekcja grup).

OOPS – przywrócenie usuniętego obiektu.

MOVE – przemieszczenie obiektu lub całej grupy

COPY - kopiowanie, obsługa jak MOVE.

ROTATE – obracanie wybranych obiektów przez podanie punktu bazowego i kąta.

MIRROR – odbicie lustrzane obiektów

First point of mirror line, Second ...

ARRAY – wielokrotne kopiowanie obiektów na planie prostokąta (Rectangular)lub łuku (Polar) poprzez podanie:

BREAK - usunięcie fragmentu obiektu – wskazanego przez dwa punkty; w przypadku okręgów wycinanie odbywa się w kierunku zgodnym z ustalonym za dodatni.

UNDO – cofnięcie czynności.

PEDIT – edycja wielolini.

FILLET – wygładzanie naroży przez podanie dwóch (nierównoległych) linii i określenie promienia zaokrąglenia.

EXTEND – wydłużenie obiektu(ów) do wskazanej linii granicznej.

DIVIDE, MEASURE – podział obiektów na części. DIVIDE na równe części (podaje się ich liczbę), MEASURE na części o podanej długości; obiekt pozostaje jedną całością.


KOMENDY BLOKOWE

BLOCK – zdefiniowanie bloku – zespołu obiektów łączonych w jeden obiekt, możliwy do wstawiania, obracania, powiększania i przechowywania w zbiorze dyskowym.

WBLOCK – zapis bloku do zbioru dyskowego

(zalecane: nazwa bloku = nazwa zbioru)

INSERT – wstawianie bloku.

MINSERT – wielokrotne wstawianie bloku (podobne do ARRAY)

EXPLODE – rozerwanie wskazanego bloku na części składowe (ale nie bloku wstawionego komendą MINSERT)


DIM, DIM1 – tryb wymiarowania


Konfiguracja MENU

Struktura pliku ACAD.MNU

Podział na sekcje:
sekcje główne
*** SCREEN – menu ekranowe,
*** POPi – menu rozwijalne,(i – nr okna)
*** ICON – menu ikonowe
*** BUTTONS – menu przyciskowe
*** TABLETi – menu tabletowe (nr tabletu)
*** AUX1 – menu dodatkowego urządzenia (klawiatury funkcyjnej)

sekcje podmenu
** XYZ - początek bloku submenu o nazwie "XYZ"
Znaki i sekwencje sterujące w menu:
[]     – np. [LINE] – tekst (LINE) wyświetlany na ekranie – uruchomienie pozycji menu,
^C     – przerwanie wykonywania komendy (dla pewności: ^C^C),
;      - symulacja naciśnięcia klawisza ENTER przez użytkownika,
\      - oczekiwanie na parametry podawane od użytkownika,
$S=XYZ - przejście do submenu XYZ,
$S=S   - przejście do menu głównego,

np.

	[LINE]^C^CLine;\
	[EXIT]^C^C
	[powrót]$S=S

(...)

MENU – powoduje kompilację i uaktywnienie menu z pliku *.MNU o podanej nazwie