Instrukcja podstawienia (przypisania)


Instrukcja podstawienia ma postać:

 zmienna := wyrażenie;

gdzie zmienna jest odwołaniem do zmiennej zawierającym zwykłą zmienną, zmienną rzutowaną, zmienną wskazywaną, składnikiem zmiennej strukturalnej, zaś wyrażenie wyrażeniem posiadającym wartość. Wewnątrz bloku funkcji zmienna może być jej identyfikatorem. Symbol := jest operatorem podstawienia (przypisania).

Instrukcja podstawienia zmienia wartość reprezentowaną przez zmienną. Np. instrukcja:

 I := 3;

podstawia wartość 3 pod zmienną I. Identyfikator zmiennej z lewej strony podstawienia może stanowić składnik wyrażenia z prawej strony, np. w instrukcji:

 I := I + 1;

zwiększana jest o jedność wartość zmiennej I.

Przykłady:

 X := Y + Z;
 Done := (I >= 1) and (I < 100);
 Hue1 := [Blue, Succ(C)];
 I := Sqr(J) - I  * K;
 Shortint(MyChar) := 122;
 TByteRec(W).Hi := 0;
 MyString[I] := 'A';
 SomeArray[I + 1] := P^;
 TMyObject.SomeProperty := True;